Møller Merrild…

… var glad for kaffe, men syntes ikke, at de kaffeprodukter, der fandtes, var gode nok. Han begyndte derfor selv at riste kaffebønner i en kafferister, som han installerede i kælderen under sin købmandsbutik. Her eksperimenterede han med ristningen, smagen og blandingen af forskellige typer af kaffebønner fra forskellige steder overalt i verden. Da kaffebønners kvalitet varierer for hver høst og sending, kom han frem til nogle forskellige blandinger, også kaldet blends, som sikrede den samme gode smag hver gang. Det ene blend var Merrild 103, som stadig kan købes. Den dag i dag kan du stadig finde alle de originale blendkoder på alle Merrild produkter. Her får du den korte historie:

 

1960’erne

I 1964 åbnede Møller Merrild sin første kaffebutik, Merrilds Kaffelager. Det blev den første af mange og markerede starten på virksomheden Merrild. Købmand Merrild ville gerne sælge sin velsmagende kaffe til mange. Han fandt derfor på at sprede duften af friskristet kaffe med en vifte, som han satte op ved siden af kafferisteren. Den blæste fristende kaffeduft helt ud på gaden og vakte lysten til god kaffe og hjalp dermed til at trække folk ind i butikken.

Med sin sans for kaffe og salg varede det ikke længe, før Møller Merrild havde åbnet 20 kaffeforretninger på Fyn og i Jylland. Han købte også sine egne lastbiler, som kørte kaffe ud til godt 400 bagerier og mere end 1000 købmænd.

 

1970’erne

Da supermarkederne kom til i starten af 1970’erne, ændrede Møller Merrild hurtigt strategi og begyndte også at sælge kaffe til dem. På den måde blev Merrild et landskendt kaffemærke, der bredte smagen af god kaffe til hele Danmark.

Dette var også årtiet, hvor Møller Merrild introducerede en ny form for emballage til kaffe på det danske marked; den velkendte vakuum-pakkede ståpose, som vi kender fra dagens supermarkeder, erstattede den hidtil brugte fladpose – også kaldet ”strømpeposen”.

 

1980’erne

Under sloganet Merrild – sætter smag på hele din dag begyndte Merrild også at slå sit navn fast på landsdækkende TV; Danmarks første TV-reklame kunne ses den 1. oktober 1987 på TV2 Syd. Reklamen med det røde postbud blev startskuddet på en lang række kampagner for Merrild. Altid med den gode smag og kaffeøjeblikket i fokus.

 

1990’erne

Nye produkter blev ved med at komme til. Blandt de mest kendte er Merrild Koffeinlet og Merrild Økologisk.

Det er også årtiet, hvor Merrild kigger ud over Danmarks grænser og får gang i eksporten til de baltiske lande. Samtidig sælges der også Merrild kaffe i Island og på Færøerne – og i Grønland, hvor man har sit helt eget mærke; Araba kaffe.

 

2000’erne

I 2013 introducerede Merrild flere nye kaffevarianter og inden for 2 nye produktkategorier: Instant og Hele Bønner. Med Merrild Instant kunne forbrugeren opleve den kendte Merrild-kvalitet – brygget på et øjeblik. Og med de nye Merrild Single Origin helbønner kunne forbrugerne få nøje udvalgte og velsmagende kaffeoplevelser fra hele verden.

 

I dag …

Merrild er i dag ejet af det italienske kaffehus Luigi Lavazza SpA, som er en af verdens førende kaffeproducenter, og som, ligesom Merrild, har en stolt historie og stærk passion for at skabe kaffe af høj kvalitet. Samarbejdet med Lavazza trådte i kraft pr. 1. oktober 2015 for detailforretningen. Merrild har domicil i Fredericia – tæt på rødderne i Kolding hvor Møller Merrild ristede sine første bønner i sin købmandskælder for mere end 5 årtier siden.

Hos Merrild er den gode smag og kaffeglæden fortsat essensen. Vi rister og sammensætter vores kaffe med omhu for at skabe den bedste smagsoplevelse til danskernes kaffeøjeblikke.